NVK voor leden

Verkrijg hier toegang tot exclusieve NVK ledencontent.

Symposium vernieuwende onderwijsvormen 7 juni

Hieronder tref je de praktische informatie aan om het symposium Nieuwe Onderwijsvormen goed te kunnen volgen:

Hierbij de link naar: Schema workshops

Voor de workshop Waarde van 'entrustment-based discussions' voor bekwaamverklaringen - Prof. dr. Olle ten Cate, Professor Medisch Onderwijs UMC Utrecht heb je deze vragenlijst nodig:  Handout Entrustment Based Discussion

Praktische tips voor het goed kunnen deelnemen via Zoom:

  • Zorg dat je aangemeld bent met je voor- en achternaam
  • Check van te voren of zoom nog een update nodig heeft zodat je de laatste versie hebt
  • Zet je camera aan gedurende alle sessies
  • Iedereen is automatisch gemute
  • Vragen stellen kan via de chat
  • Hou een rood en een groen voorwerp bij de hand.

Voor het verkrijgen van accreditatiepunten dien je de evaluatie in te vullen. Let op: indien je de evaluatie niet invult krijg je dus geen accreditatiepunten! https://nl.surveymonkey.com/r/SGFN3FY

Heel veel plezier gewenst bij dit fantastische digitale symposium over nieuwe onderwijsvormen!

*************************************************************************************************************

Presentatie workshop 1
Presentatie workshop 2 (niet beschikbaar)
Presentatie workshop 3
Presentatie workshop 4 (niet beschikbaar)
Presentatie workshop 5
Presentatie workshop 6
Presentatie workshop 6 (keynote)
Presentatie workshop 7


Eerder uitgesteld vanwege corona, maar nu gaan we ervoor in online vorm. De Stuurgroep Cursorisch Onderwijs organiseert op 7 juni samen met de Denktank onderwijsvernieuwing TOP2020 een online middag geheel gewijd aan innovatieve onderwijsvormen voor het cursorisch onderwijs. Schrijf je nu in, dat kan tot uiterlijk 31 mei.

In januari 2021 is het vernieuwde onderwijs conform het innovatieve opleidingsplan TOP2020 gestart. Focus van het onderwijs voor AIOS is verschoven van ‘ziekte georiënteerd’ naar ‘zieke georiënteerd’. Samen met de inhoud van het onderwijs, is ook de vorm van het cursorisch onderwijs vernieuwd: eenzijdige colleges zijn zó 1999!

Maar hoe pak je dat nu aan? Op 7 juni organiseert de Stuurgroep Cursorisch Onderwijs van de NVK samen met de Denktank onderwijsvernieuwing TOP2020 een online middag geheel gewijd aan innovatieve onderwijsvormen voor het cursorisch onderwijs. Van digitaal onderwijs tot ‘team-based learning’: hoe houd je het informatief, interactief, spannend en vooral leuk? Naast een ‘state-of-the-art lecture’, bestaat de middag vooral uit interactieve workshops waar je zelf aan de slag gaat met de nieuwste onderwijsvormen.

Webinars
Voorafgaand aan het symposium kun je via de NVK-website een serie van vier webinars volgen op een zelfgekozen tijdstip. Deze webinars zullen zich richten op praktische tips en tools om je online onderwijs vorm te geven. Voor het symposium en de webinars is accreditatie aangevraagd. Na het volgen van beide ben je helemaal klaar om onderwijs te geven anno nu!

Accreditatie webinars: wanneer je alle 4 de webinars kijkt, ontvang je 2 punten. Het is hierbij van belang de 4 webinars echt van begin tot eind te volgen om er voor te zorgen dat de punten kunnen worden bijgeschreven.
Webinar 1 - “Online lesgeven, een SOP-je” door Marije Hennus, kinderintensivist WKZ Utrecht. Tijdens deze webinar zullen tips gegeven worden hoe een webinar het best gemaakt en gepresenteerd wordt. Dit wordt gedaan middels een duidelijk stappenplan waarin o.a. de voorbereiding, de presentatie zelf, het presenteren en de evaluatie aan bod komen.
Webinar 2 - Beau Collins, Art Director and Merkstrateeg geeft je in deze webinar 20 tips hoe je je beter kunt voorbereiden op een online presentatie of vergadering. Voorbereiden met Idoarrt, mensen bij de les houden met energizers en hoe organiseer ik mijn "Call to action". Deze en 17 andere tips komen in 30 minuten aan je voorbij.
Webinar 3 - Andrica de Vries, kinderoncoloog en opleider kindergeneeskunde: Tijdens deze webinar zal Andrica haar ervaringen delen over het organiseren van online onderwijs. Zij zal U meenemen in de onderwijsvormen welke gebruikt zijn bij het landelijk onderwijs kinderoncologie aan 3e jaars aios kindergeneeskunde met o.a. padlet, escape room.
Webinar 4 (volgt)

Wat: onderwijsvernieuwing kindergeneeskunde anno 2021
Wanneer: 7 juni 2021 van 13u tot 17.15u
Waar: Vanuit je luie stoel of je hangmat want het is een online editie!
Voor wie: AIOS kindergeneeskunde en kinderartsen geïnteresseerd in onderwijs
Wat kost het: deelname is gratis

Programma
13.00-13.30u Aftrap en state-of-the art lezing “medisch onderwijs door de jaren heen en visie op de toekomst” (Prof. dr. Olle ten Cate en dr. Nigel Turner)
13.30-13.40 pauze
13.40-14.20u workshop 1 (keuze uit 1-7)
14.20-14.30u pauze
14.30-15.10u workshop 2 (keuze uit 1-7)
15.10-15.30u pauze
15.30-16.10 workshop 3 (keuze uit 1-7)
16.10-16.20 pauze
16.20-17.00u workshop 4 (keuze uit 1-7)
17.00- 17.15u (met uitloop tot 17.30u) afsluiting

Workshop 1:  Informeel leren op de werkvloer - Marije Hennus, kinderintensivist WKZ Utrecht
Workshop 2: Team Based learning  - Eva Porsius (AIOS Kindergeneeskunde Radboud UMC), Jolanda Schieving (kinderneuroloog Radboud UMC)
Workshop 3: Video Based Learning & Virtual reality onderwijs  Marian Scheer, Chirurg en Chief medical officer Incision
Workshop 4: Quiz in onderwijs - Petra Bot, kinderarts Radboud UMC
Workshop 5: Random Patient Generator - Timo de Raad Physician Assistant en Educationalist, PICU, WKZ Utrecht
Workshop 6: Waarde van 'entrustment-based discussions' voor bekwaamverklaringen - Prof. dr. Olle ten Cate, Professor Medisch Onderwijs UMC Utrecht
Workshop 7: Feedback on the job - dr. Nigel Turner Kindercardio,-anesthesioloog, Onderwijskundige

 

Workshop 1 door  Marije Hennus, kinderintensivist WKZ Utrecht.

Informeel leren op de werkvloer: makkelijker en effectiever kunnen we het niet maken!

Bij onderwijs denkt men al snel aan een mooi gestructureerd curriculum, vooraf geplande onderwijsmomenten, gevarieerde lesmethoden en goed getrainde docenten. Helaas ontbreekt het velen van ons in de dagelijkse praktijk echter aan tijd en geld om een dergelijk programma te ontwikkelen en uit te voeren. Dit houdt echter niet in dat hiermee het geven van kwalitatief goed onderwijs onmogelijk is. Informeel onderwijs op de werkvloer namelijk, is een van de meest onderschatte maar effectieve manier om te leren en omvat zeker 80% van al het onderwijs in de medische vervolgopleidingen. Omdat deze vorm van onderwijs echter geïntegreerd is onze dagelijkse praktijk, wordt het vaak niet als onderwijs herkent en hierdoor ook niet optimaal benut. In deze workshop leer je hoe je met behulp van een zeer eenvoudige tool, het informeel leren op je eigen werkvloer morgen al makkelijker en effectiever kan benutten.

Presentatie workshop 1
 

Workshop 2  - Eva Porsius (AIOS Kindergeneeskunde Radboud UMC), Jolanda Schieving (kinderneuroloog Radboud UMC)

“Team based learning”

Interesse om meer te leren over een onderwijsvorm die AIOS uitdaagt om hun kennis toe te passen in een praktische context? Waarin ze actief en gezamenlijk met andere AIOS een beredeneerde keuze moeten maken tussen verschillende opties die niet per se goed of fout zijn?

TBL is een onderwijsvorm waarin de studenten in kleine groepjes een complexe vraag moeten beantwoorden, ze moeten hierbij hun keuze zo goed mogelijk onderbouwen. Vervolgens wordt de vraag plenair besproken zodat studenten van elkaars overwegingen kunnen leren en er verdere verdieping van de stof plaatsvindt.

De nadruk ligt dus niet op goed/fout, maar op verdiepen van toegepaste kennis en leren van elkaars overwegingen.

Tijdens deze workshop kunt u deze werkvorm zelf ervaren en krijgt u tips en tricks van een ervaren docent hierin.

 

Workshop 3 -  Marjan Scheer, Chirurg en Chief medical officer Incision

“Virtual reality onderwijs”

Hoe kun je leren op de werkplek het best ondersteunen? Hoe zorg je ervoor dat de kennis en informatie echt relevant is en je precies op dat moment leert dat het nodig is? Incision, een video-based learning platform, gebruikt hiervoor het framework van de ''5 moments of needs'':

- learn: als je iets voor het eerst leert
- learn more: als je meer wilt weten over een onderwerp
- apply: -als je de opgedane kennis wilt toepassen in de praktijk
- solve - als zich problemen voordoen bij het toepassen van kennis of het onverwacht anders loopt
- change - als je moet leren om iets op een andere manier te doen en daarvoor bestaande routines moet afleren
In deze workshop krijg je een overzicht van de mogelijkheden van E-learning modules, interactieve anatomie-modellen, testen en video-assessments

Presentatie workshop 3

 

Workshop 4 - Petra Bot, kinderarts Radboud UMC

“Het gebruik van quizzen in je onderwijs”

Een goede manier om je onderwijs interactief te maken is het gebruik van een quiz. Maar er zijn ook andere voordelen. Deels aanwezige kennis wordt geactiveerd bij de AIOS. Ook kan een quiz je als docent helpen om inzicht te krijgen welke kennis al paraat is en welke minder, zodat je weet welke onderwerpen meer aandacht verdienen in je onderwijs. En veel AIOS vinden quizzen gewoon leuk, zeker als er enig wedstrijdelement in zit! In deze workshop worden een aantal quiztools besproken en gedemonstreerd, onder andere Kahoot! en Mentimeter.

 

Workshop 5 - Timo de Raad, PA kinder IC WKZ Utrecht

“The Random Patient Generator”

Klinisch redeneren en het differentiaal diagnostisch proces is een essentieel onderdeel van onze zorgverlening. In de praktijk wordt dit vaak mono-disciplinair getraind en uitgevoerd. Hoe kan je deze processen multidisciplinair trainen, je bewust worden van welke aannames je gebruikt en inzicht krijgen in de redenatie van collega's? Gebruik de random patient generator! Samen gaan we verschillende willekeurige patiënten genereren en het didactische model achter deze onderwijsvorm eigen maken. Na deze sessie heeft u alle handvatten om in u eigen setting deze training in te zetten. De random patient generator, een onderwijsvorm die klinisch redeneren en besluitvorming in teamverband traint. 

Presentatie workshop 5

 

Workshop 6 - Prof. dr. Olle ten Cate, Professor Medisch Onderwijs UMC Utrecht

De waarde van 'entrustment-based discussions' voor bekwaamverklaringen

Bekwaamverklaringen zijn in beginsel vertrouwensbeslissingen, in het Engels entrustment decisions genoemd. Vertrouwen impliceert de bereidheid om risico's te accepteren. Of je nu een tweedehands auto koopt, op een vliegtuig stapt of je spaargeld op de bank zet, alle vertrouwensbeslissingen  dragen impliciet risico's, hoe klein ook, in zich die je moet accepteren. De entrustment-based discussion (EBD) is een gesprek, gericht op inschatting van de risico's die gepaard gaan bij het toevertrouwen van kritische EPAs. Voor iedere aios is er een eerste keer van "alleen" doen voor iedere EPA. De EBD is erop gericht de risico's in te schatten. De EBD wordt uitgelegd en geoefend.

Presentatie workshop 6
Presentatie workshop 6 (keynote)


Workshop 7 – dr. Nigel Turner Kindercardio,-anesthesioloog, Onderwijskundige

“Feedback on the job”

Deze workshop bestaat uit een plenair gedeelte waarin de principes van goede feedback worden besproken. Vervolgens worden de elementen van feedback volgens de methodiek van de Learning Conversation (LC) aan de hand van deze principes uitgelegd. De voor- en nadelen van deze methodiek wordt vergeleken met andere methodes waaronder die van Pendleton. Vervolgens wordt met de methodiek van de LC in kleine groepjes geoefend.

Presentatie workshop 7